Bo midt i eventyret!

Om ganske kort tid åbner Tivoli sit nye Hotel, lige ved siden af det ”gamle” på Kalvebod Brygge i København. Fårup Sommerland følger i 2016 trop med Hotel Fårup – et 4-stjernet hotel integreret i parken og med udsigt til to af parkens rutschebaner. LEGOLAND® har haft eget hotel i mange år og for Jesperhus er overnatningsfaciliteter heller ikke noget nyt. Djurs Sommerland har for nyligt også meldt sig på banen og nævnt at man overvejer at etablere en pirattematiseret hytteby, alt imens Knuthenborg Safaripark med den nye forsøgsordning for kystnær bebyggelse har planlagt etablering af et antal safarilodges, hytter, inde i selve parken. Også rigtig mange af de udenlandske parker har overnatning på dagsordenen. Svenske Liseberg barsler f.eks. med et nyt hotel i umiddelbar tilknytning til parken, hollandske Efteling har netop annonceret at de tilføjer yderligere 1000 sengepladser til deres eksisterende overnatningsfaciliteter, og også tyske Europa Park har planer om ikke bare et, men to nye hoteller. Og dét blot for at nævne nogle få eksempler.

Men hvad er det med forlystelsesparker og hoteller? Hvorfor er det nu så vigtigt? Og hvorfor kan parkerne ikke bare koncentrere sig om det de er gode til – at drive forlystelsespark?

Hotel Fårup åbner i 2016
Hotel Fårup åbner i 2016

Svaret er ikke så lige til. Jo naturligvis skal man som park være bevidst om at holde sig til sin kerneforretning. Men ændringer i samfundet og gæsternes besøgsmønstre og behov, en stadig større konkurrence og en udvidelse af kundegruppen er bare nogle af de parametre som gør at parkerne nu også vil tilbyde overnatning.

Og det giver god mening! Antallet af korttidsrejser er stigende og undersøgelser fra udlandet viser at efterspørgslen efter parkernes egne hoteller, i målgruppen, som regel overstiger de nærliggende byers – blandt andet fordi parkernes hoteller kan tilbyde nemmere parkeringsforhold, swimmingpools, wellness, aktiviteter for børnene, familieværelser mv. Således udfyldes et behov blandt gæsterne, samtidig med at indtjeningen øges og gæsternes helhedsoplevelse i lighed styrkes. Endvidere giver hoteller mulighed for også at dyrke nye kundetyper – nemlig forretningssegmentet, som med brug af hotellernes mødelokaler, restauranter mv. får et nyt og, ofte kreativt spændende alternativ til de traditionelle hoteller.

Der kan altså være mange fordele forbundet med at udvide forretningen med et overnatningsprodukt, men det er også en stor og omstændig omstillingsproces som indledes. Dels er et hotel eller en hytteby som regel forbundet med en stor investering – ikke blot økonomisk, men også i den bagvedliggende organisation som nu skal til at klare helt nye opgaver og forretningsgange. Og hvordan sikrer man sig at gæsten får forlænget sin oplevelse af parken til den pågældende overnatningsfacilitet, vel at mærke uden at gæsten drukner i overtematiserede værelser og konstant ”happy” piratmusik i øregangene?

Safari Lodges i Knuthenborg Safaripark
Visualisering af Knuthenborg Safariparks, måske, kommende Safari Lodges

Helt grundlæggende inddeler man parkernes overnatningsfaciliteter i tre kategorier afhængig af omfanget af branding og tematesering. Nogle familier elsker at overnatte i et jungleværelse, mens andre egentlig gerne vil have lidt fred for oplevelserne når de trækker sig tilbage. Med andre ord er det enormt vigtigt at kende sine gæster og deres ønsker og behov inden man etablerer sine nye overnatningsfaciliteter.

Overnatning i sammenhæng med et besøg i en forlystelsespark er ikke nyt. Disney, LEGOLAND og en række andre parker har haft overnatningstilbud i mange år – men det har ikke før haft så stort et fokus som vi oplever netop nu. Det er kommet for at blive og lur mig om ikke også andre attraktioner på et tidspunkt i nær fremtid vil fremlægge ønsker og planer om etablering af mere eller mindre tematiserede overnatningsfaciliteter.