Den virtuelle forlystelsespark

Et af de helt store emner i forlystelsesindustrien for tiden er interaktive attraktioner og virtual reality. De interaktive attraktioner hvor vi med en pistol i hånden skyder på skeletter og edderkopper og får point imens vi kører afsted i en vogn kender vi alle. Templet i LEGOLAND®, Minen i Tivoli, Safari på Bakken.

I de nye versioner er de fysiske figurer med målskiver udskiftet med skærme, hvor man med 3D briller på, i praksis får samme oplevelse, men i et meget mere levende og dynamisk univers. Denne type forlystelse kan i én form opleves i f.eks. Desporado biografen i Bonbonland – og i udlandet i f.eks. tyske Phantasialands Maus au Chocolat forlystelse.

Maus au chocolat i Phantasialand
Maus au chocolat i Phantasialand

I 2016 åbner LEGOLAND® Billund, Ninjago the Ride. Denne forlystelse følger same princip som ovenfor – Udstyret med et par 3D biller køres du afsted i en vogn, forbi et antal skærme hvor du skal bekæmpe fjenden. Det nye i Ninjago the Ride er imidlertid at pistolen er fjernet og at du med hænderne skal lave karateslag, hvilket et avanceret kamerasystem kan ”forstå” og omforme til egentlige slag på skærmen. En teknik som vi med vores spillekonsoller længe har anvendt hjemme i stuerne.

For lidt mere end en måned siden præsenterede tyske Europa Park så en ny digital forlystelesoplevelse – VR Coasteren. Vi ved alle hvordan det er at køre i rutschebane. Farten, kurverne, bakkerne op og ned. Forestil dig nu at få et par Virtual Reality briller på, hvor hele vores ”kendte” verden udskiftes med en virtuel virkelighed, og toget du sidder i et udskiftet med en gammel dræsine i en nedlagt mineskakt. Turen er den samme. Farten, kurverne og bakkerne – men hvad du ser er nyt. Perfekt synkroniseret med bevægelserne da det ellers ville fremkalde en alvorlig køresyge.
Alle der har prøvet den ”nye”, ellers 20 år gamle, rutschebane er begejstrede og muligheden for at tilføje denne ekstra dimension til gæsternes oplevelse synes at skabe uanede muligheder for forlystelsesindustrien.

Billede af VR-Coaster i EuropaPark
Sådan ser det ud når du kører Virtual Reality rutschebane i tyske Europa Park.

Djurs Sommerland har f.eks. testet hvordan deres vikingeskib kan udvides til at blive en hæsblæsende tur på et oprørt hav og prøv at forestil dig hvordan en tur i Dæmonen i Tivoli kunne blive til en intens flyvetur på et magisk flyvende tæppe.

En tysk undersøgelse gennemført for et par år siden viste at forlystelsesparkernes største konkurrent er de digitale platforme. Netflix og HBO giver os film og serier når vi har lyst til at se det, og spillekonsollernes datakraft er så stor at de kan skabe ovenud realistiske oplevelser – komfortabelt hjemme i sofaen, og uden at stå i kø.

Så industrien må være innovativ. Hvordan skaber man oplevelser som kan tiltrække de unge forvente gæster?

I USA arbejder man netop nu intenst på et projekt kaldet THE VOID. Her vil man forene alle de ovenstående forlystelsestyper. Forestil dig at træde ind i et computerspil. Vægge, træer, broer, veje, paneler og knapper kan du røre ved. Du kan se dine egne hænder i spillet, og i motion-simulatorer kan du endda flyve eller køre afsted i computerspillets rumskibe eller racerbiler. De fysiske rammer er der. Du ser dem ikke, og hvis du gjorde ville du blive skuffet, for det er flade grå vække i et mørkt rum. Men med din Virtual Reality hjelm på, de specielle handsker og den særlige ”rustning” får overfladerne farver og de uoplyste loft i fabrikshallen bliver til himmel eller trækronerne i en skov.

THE VOID
Sådan kan det se ud når to spillere træder ind i THE VOID

Der er tale om en helt ny dimension af spiloplevelsen – noget du ikke kan gøre hjemme i dagligstuen, eller på drengeværelset. Og i kombination med faktiske kørende forlystelser kan den fysiske påvirkning endda styrkes samtidig med at det gør oplevelsen endnu mere unik.
Ambitionerne med THE VOID er store. Først vil man bygge et center, så flere, og så vil man jævnligt opdatere hvert center med nye oplevelser og universer som kan kopieres og udveksles med de øvrige centre.

I Danmark er der ligeledes folk med store ambitioner. Yggdrasil, hedder det projekt som en gruppe mennesker i disse år arbejder på at realiserer. Lighedstrækkene med THE VOID er til at få øje på, men med Yggdrasil Park, som er baseret på den nordiske mytologi, vil man samtidig tilføje et uddannende element (edutainment) hvor man rent faktisk går ud ad udgangen med en større viden om Danmark, vikingerne og de gamle nordiske guder.
Teknologi er en trend i forlystelsesindustrien. Gæsterne bliver konstant mere krævende og det udfordrer branchen til at tænke nyt. Flere har prøvet at tænke teknologisk nyt gennem tiden, men med en meget begrænset succes. En af de største fiaskoer kommer nok fra en, for mange, uventet kant – nemlig Disney.

Disney fremlagde i slutningen af 1990´erne planer om at åbne et antal DisneyQuest centre rundt omkring i USA. Hvert center skulle jævnligt opdateres med nye attraktioner som kunne kopieres og anvendes på tværs af de øvrige DisneyQuest centre.
Centrene skulle indeholde alt fra gammeldags arkademaskiner til forskellige former for high-tec spiloplevelser. Med en 360 graders projektion træder du ind i De caribiske piraters univers og bliver kaptajn på dit eget sørøverskib i et hæsblæsende sørøverslag, eller siddende på et orientalsk bevægeligt tæppe og med en Virtual Reality hjælp på er det pludselig dig der er Aladdin og suser afsted over ørkensandet til ”den hemmelige hule”. Mulighederne var mange og ambitionerne var store.

DisneyQuest - Pirates
Pirates of the Caribbean i DisneyQuest, Orlando

Det første center åbnede i Disneyworld i Orlando i 1998. Kort efter åbnede et center i Chicago, men blev allerede i 2001 lukket ned, ligesom planer om de øvrige centre i Philadelphia, Anaheim og Toronto blev skrinlagt. De sidste eksisterende, og stadigt aktive DisneyQuest center i Orlando lukker i starten af 2016. Men hvorfor? Hvad er der galt med disse hi-tech indendørs forlystelsesparker.

En af de overskyggende årsager til at Disney ikke rigtig lykkedes med DisneyQuest var at organisationen ikke rigtig var klar til at drive centrene. Centret i Orlando, tæt på Disneys største parker og tæt på den ledelsen, kørte i de første år ganske udmærket, men at drive decentrale centre var koncernen ikke gearet til og det medførte en mangel på fornyelse og vedligehold, hvilket førte til utilfredse gæster og dermed ingen besøg. Den manglende fornyelse skal dog ikke alene tilskrives en fjern placering, men i høj grad også den teknologiske udvikling som med sin enorme hastighed er svær at følge med. Det er som om Disney altid har været lidt bagefter. Selvom de har introduceret oplevelser som var ud over hvad man kunne finde andre steder, har det alligevel aldrig været noget som var så langt forud for alt andet, eller så unikt at det var et besøg værd – alene for at prøve den specifikke attraktion.

Her skiller de nye forlystelsestyper i LEGOLAND, Phantasialand og Europa Park sig ud. Og som teknologisk frontløber tror jeg også på at projekterne THE VOID og Yggdrasil nok skal komme godt fra start og blive vel modtaget. Jeg ved at det er kompetente folk som arbejder med projekterne og jeg er ikke i tvivl om at de er beviste om den enorme udvikling vores teknologier gennemgår og at deres attraktioner, baseret på en solid digital indsigt kræver store investeringer i fornyelser.

Men når det så er sagt, så glæder jeg mig til selv at tage VR hjelmen på, løfte mit fysisk/virtuelle sværd og sammen med Thor og Heimdal at gå kæmpe mod den frådende Fenrisulv.

Læs mere om Ninjago the Ride
Læs mere om THE VOID
Læs mere om Yggdrasil park