Er filmparker en trend?

Et af de produkter som AttractionBiz tilbyder sine kunder er et trendforedrag, hvor der sættes fokus på aktuelle tendenser og udviklinger i forlystelsesindustrien. Det kan være nye markeder som vækster, nye forlystelsestyper, ændrede behov hos gæsterne mm. Flere af de store danske forlystelsesparker står på referencelisten og køber jævnligt foredraget for dermed at være på forkant med branchens udvikling.

Det kan være sin sag at være ekspert blandt eksperter og det kræver derfor også at AttractionBiz holder sig endnu bedre orienteret om branchens nyheder end hvad parkerne selv har tid til. Kilden til denne viden findes i en række communities, bureauer, konferencer og netværk. Det er der ikke noget odiøst i.

Men dér hvor udfordringerne dukker op er når industrien udråber en given udvikling til en trend, og hvor jeg, i AttractionBiz, er direkte uenig. For hvad er rigtigt og hvad er forkert når man taler trends?

Aktuelt udråbes film og tv og dyrkelsen af IP´er i parkerne som en særdeles hot trend. Bevares (!) - der er også mange projekter i gang verden over, hvor titler, temaer eller karakterer fra film og tv dyrkes. Men at kalde det en trend er jeg ikke ubetinget enig i.

Og lad mig begrunde:

Disneyland 1955
Walt Disney i Mad Tea Party forlystelsen i Disneyland 1955
Kigger vi på den moderne forlystelsesindustri – temaparkerne, som vi kalder dem, så ville de principielt ikke eksistere uden film og tv. Temaparkkonceptet blev nemlig opfundet af Walt Disney, som mente at en park med forlystelser baseret på hans tegne- og spillefilm, ville blive en fantastisk succes. Ingen af datidens direktører for de største amerikanske forlystelseseksperter troede på Walt´s Disneyland og kaldte det ”upraktisk, uoverskueligt og en økonomisk fiasko”.
Men da Disneyland åbnede i Anaheim (Californien) den 17. juli 1955 blev det nærmest rendt over ende af gæster som hurtigt forelskede sig i parken. Her var adskillige attraktioner baseret på Disneys film- og tv-produktioner. Du kunne tage på eventyr med Snehvide, flyve med Peter Pan og tage til te-selskab med Den Skøre Hattemager. I Frontierland kunne du møde Davy Crockett og i Tomorrowland viste de filmen ”A Tour of the West” i Circarama USA biografen.

At Disney tilbød sine gæster at opleve filmenes historiefortælling på nært hold var egentlig ikke noget nyt. Det nærliggende Universal Studios i Hollywood havde siden 1915 arrangeret rundvisninger for gæster – men da lydfilmen kom til i 1930´erne stoppede man, af praktiske årsager, rundvisningerne. Om det var Disneys succes med Disneyland, eller om det var Music Corporation of America´s overtagelse af Universal Studios som førte til at rundvisningerne 1962 blev genoptaget, skal jeg ikke kunne sige. Men under alle omstændigheder banede disse nye rundvisninger vejen for Universal Studios parkerne som vi kender dem i dag. For der gik ikke andet end et par år før end at Universal Studios kunne kalde sig en temapark baseret på film- og tv-produktionen.

Senere har vi set en række mere eller mindre film-inspirerede parker og attraktioner blive etableret verden over: Disneys Magic Kingdom i Orlando, Universal Studios i Orlando, Disneys Hollywood Studios, Tokyo Disneyland, Parque Warner i Madrid, Warner Bros Movieland (nu Movie Park Germany), Universal Studios, Barcelona (nu Port Aventura), Cinecitta World og ikke mindst Plopsa Parkerne, ejet af Belgiske Studio 100, som siden 1996, med stor succes har produceret børne-tv.
Hertil kommer så alle film- og tv-koncepter og karakterer som i en lind strøm er blevet implementeret i parkerne.

Korsbæk på Bakken
Korsbæk på Bakken
Bare i Danmark har både Fårup Sommerland og Bonbonland vist Ice Age film i deres 4D biografer, King Kong har været en fast del af Djurs Sommerlands junglebåde i snart mange år og for nyligt er Korsbæk rykket ind på Bakken. Også Hr. Skæg, Motor Mille, Monster Busters og Lille Nørd har igennem nogle år nu været faste og populære indslag i parkernes eventprogrammer.

Når film- og tv-produktion og forlystelsesparker hænger så godt sammen skyldes det i høj grad historiefortællingen. Og det er lige her at jeg vil slå trendopfattelsen lidt ihjel. Ingen tvivl om at det er en oplevelse at se hvordan filmmagerne skaber enorme eksplosioner, hvordan de får biler til at flyve og hvordan de kan lave snestorm på selv den varmeste sommerdag. Men selv ved disse meget hångribelige oplevelser, så handler det stadig om historiefortællingen. For hvad betyder effekterne hvis vi ikke har noget at holde dem op imod? En grå bil som hænger i nogle tynde stålwire og af en kran føres hen over jorden er i sig selv kedelig. Men lægger vi dimensionen på at det er en DeLorean fra de legendariske ”Tilbage til Fremtiden” film, så bliver det pludselig sjovt at se på.

Med hjælp fra Walt Disney har den moderne forlystelsesindustri lånt disse virkemidler og gennem de sidste 60 år indbygget dem og forfinet dem i de forlystelser vi i dag kender.

The Wizarding World of Harry Potter, et temaland opbygget omkring Harry Potters univers har vist sig som en stor succes i Universal Studios i Orlando. Et tilsvarende er blevet bygget i Universals japanske park, og i foråret 2016 åbner landet også i Universals park i Californien.

Motiongate - Dubai Parks and Resorts
Visualisering af Motiongate filmparken - Dubai Parks and Resorts
I 2016 åbner Dubai Parks and Resorts, Motiongate filmparken, hvor du i ørkensolen kan prøve forlystelser med Shrek, Smølferne eller tage en tur i Hunger Games rutschebanen. Og i 2021 forventer Paramount at åbne en meget stor ny forlystelsespark lige udenfor London. I Heidipark i Tyskland åbner et helt nyt ”Sådan træner du din drage”-område i 2016, og jeg kunne blive ved.

Så jo! Film og TV er enormt populært og anvendt i forlystelsesparkerne i disse år. Men det er ikke et nyt fænomen. Det er en afprøvet og nem måde at implementere nye stærke koncepter og nyheder til parkerne. Og ser vi et øjeblik væk fra de velkendte brands fra biografernes mørke eller fladskærmen hjemme i stuen, så er det stadigvæk historiefortællingen som er fællesnævneren. Præcis som da Disneyland åbnede for 60 år siden og præcis som det har været i film- og tv-baserede parker og forlystelsesnyheder i årene siden. Jeg vil derfor tillade mig at sige: Historiefortælling er en trend - ikke film og tv. And that´s a wrap!

Kontakt mig på lni@attractionbiz.dk for nærmere info om Forlystelsesparkernes Trendforedrag.