Kø og karusseller

Sommerferien er for de fleste ved at være slut – og for mig betyder enden på de tre skønne uger, jeg har haft, at det er tid til at komme tilbage til tasterne og min blog her på attractionbiz.dk.

Nogle har tilbragt deres sommerferie på at flade ud i en liggestol på stranden ved den venetianske Lido. Nogle har søgt selvfordybelse og ro ved at vandre på Caminoen mens andre har svælget i billige hummere langs Normandiets kyst.

Det er derimod nok de færreste, der, som jeg, kan sige at de i deres sommerferie har besøgt 6 forskellige forlystelsesparker. Europa-Park i Tyskland, Efteling i Holland, Disneyland Paris, Walt Disney Studios Paris, Tivoli og Liseberg i Gøteborg. Jeg har været i alle parker før, så der var tale om skønne gensyn og nye oplevelser – ikke mindst på grund af mine børn, som i en alder af knap 8 og 9 år efterhånden har udskiftet pariserhjul og børnekaruseller med rutschebaner og vilde ”flat-rides”.

LarsNielsen i Liseberg
Jeg går all-in når jeg besøger forlystelsesparker, og ved besøg i Liseberg i Gøteborg kræver det at man bærer kanin-ører!
Som forlystelsesnørd besøger jeg parkerne med den samlede oplevelse for øje. Jeg studerer og observerer. Piller, føler og prøver. ALT bliver analyseret. Alt! Ligefra ukrudt i blomsterbedene til den afskallede maling på karrusellens heste. Og når man besøger Europas 5 største (Disney, Europa-Park, Efteling, Tivoli, Studios) og den 7. største (Liseberg), så er forventningerne til kvalitet, service, håndtering og udseende naturligvis tårnhøje. Og når forventningerne er høje er det også meget let at finde fejl. Alle parker leverede på højeste niveau, men tro mig! Samtlige parker havde også flere skønhedsfejl. Ridser i den ellers blankpolerede overflade, som muligvis kun opdages når man, som jeg, i stor stil, rejser rundt og besøger forlystelsesparker.

At jeg har været rundt i forlystelsesparker i min ferie – i parkernes højsæson – har også medført at jeg har stået en hel del i kø. På motorvejen, i supermarkedet og i Imerco hader jeg at stå i kø. Her har jeg det præcis som alle andre danskere, hvor jeg, hvis jeg har travlt, gerne tilsidesætter min personlige samvittighed og retfærdighedssans og skynder mig hen til den nyåbnede kasse i Netto, lige for snuden af dem som har stået i kø de sidste 10 minutter og gentagne gange råbt til den stressede ekspedient at der skulle åbnes en kasse mere. Det skal så tilføjes at jeg, måske ubevidst for at søge syndsforladelse og dulme min dårlige samvittighed ligeså ofte, når jeg ikke har travlt, lader andre med færre varer i kurven komme foran.

I forlystelsesparker har jeg det imidlertid helt anderledes. Her kan jeg godt lide at stå i kø. For igen ser jeg det som et studie. Hvordan afvikles køen? Er der skiltning nok? Er der bemanding nok? Fyldes vognene op? Og hvordan håndterer de øvrige gæster i køen det faktum at de nu har stået i 80 minutter og ventet på en tur på 2 minutter.

Kø i LEGOLAND
LEGOLAND Billund har i den senere tid på sociale medier fået kritik for lange kø-tider i parken.
At jeg netop fremhæver kø-tid hænger også sammen med at jeg i tirsdags blev ringet op af en journalist fra Jyske Vestkysten, som var i gang med en artikel om kritikken af sommerens lange kø-tider i LEGOLAND Billund. Her gik kritikken på at man først måtte stå i kø, længe, for at komme ind i parken, for derpå at måtte stå i kø, længe, for at prøve de enkelte forlystelser. Jeg anerkender kritikken og finder den både relevant og som en kilde til læring. For hvor går grænsen imellem den gode og den dårlige oplevelse?

Besøger man LEGOLAND i højsæsonen må man forvente kø. Det er uundgåeligt. Præcis som når årsopgørelsen i april skal checkes på SKAT.dk eller i kasselinien i Bilka når folk har fået løn. Og præcis som da jeg besøgte samtlige de parker jeg besøgte i min ferie. Jeg stod i kø i 100 minutter til rutschebanen Helix i Liseberg, 30 minutter til Dæmonen i Tivoli og var jeg ikke løbet ind til Ratatouille forlystelsen i Disney Studios i Paris, 5 minutter efter parkens åbning, så måtte jeg også have affundet mig med at måtte stå i kø i 120 minutter.

Sådan er det i højsæsonen i parkerne. Slut. Punktum. Finale! Deal med det, for det bliver ikke anderledes. Og i særdeleshed ikke så længe vi i jantelovs-Danmark er så bange for kø-bookingsystemer, hvor man (måske) mod betaling kan få en billet til at komme foran i køen. I øvrigt lidt pudsigt at den slags systemer altid har medført opstand, for der er ikke mange som opponerer mod at man kan betale ekstra for at rejse med DSB 1. eller på Business Class med SAS.

Tivolis 100 års fødselsdag
På Tivolis 100 års fødselsdag, den 15. august 1943, var køen til den gamle have massiv! 112.802 gæster besøgte denne dag Haven. (c) Tivoli
Parkerne er bygget til at kunne håndtere et vist antal gæster om dagen. Man arbejder med begreber som Design-days (de dage hvor parken kører optimalt) og Peak-days (de dage hvor parken oplever spidsbelastninger) og dette i et miljø, hvor konkurrencen konstant øges og kravet om nye spændende attraktioner vokser blandt gæsterne. Når LEGOLAND bygger en ny flot Ninjago-forlystelse, laserlabyrinter og klatrevægge øges parkens kapacitet samtidig med at parken igen gør sig attraktiv og tiltrækker nye besøgende. Den øgede kapacitet betyder at flere gæster kan få en god oplevelse, hvilket så igen udlignes ved at flere gæster vælger at besøge parken. Og med flere gæster følger også behovet for at udvide adgangsfaciliteter, antallet af toiletter, butiksarealer og siddepladser på spisestederne. Men hånden på hjertet – det er jo ikke den slags tiltag som vækker begejstring hos gæsterne. Det er bare en selvfølge at parkerne også sørger for den slags. Er det ikke? Ville det for dig f.eks. være et incitament for besøg i Djurs Sommerland, hvis deres nyhed til næste år ikke var en stor ny rutschebane men derimod en ny toiletbygning og 4 nye adgangsmøller i indgangen? Nej vel. Og bare for at understrege pointen kender jeg adskillige medier – OG gæster – som i flere år stort har kritiseret BonBon-Land for netop at tilsidesætte forlystelsesnyheder og i stedet fokusere på at forbedre netop toiletter, spisesteder mm.

LEGOLAND gør hvad de kan for at give alle gæster en god oplevelse. Jeg kender ikke mange parker, hvor service og entusiasme er på et så højt niveau. Så når jeg anerkender kritikken af kø-tiden i LEGOLAND er det udelukkende i en erkendelse om at LEGOLANDs besøgstal er vokset lidt hurtigere end parken selv. Jo, der er attraktioner i parken hvor kø-gangene ikke er tilstrækkelige til disse peak-dage. Tag f.eks. LEGO Canoe eller de små safaribiler. Spisestederne har svært ved at følge med når 30.000 pommes-frites hungrende gæster i et tidsrum på ganske få timer skal bespises. Og jeg kunne blive ved. Men tro mig! Det er også en udfordring for selv de største Disney parker, hvor det ikke er ualmindeligt at skulle stå i kø i 3 timer for at møde de to populære Frost-prinsesser, Anna og Elsa.

Escape from Gringotts
På åbningsdagen af forlystelsen Escape from Gringotts i Universal Studios (Orlando), var der hele 7 timers kø!
Ved mit besøg i en af de ovennævnte parker stod jeg i kø til en af parkens burgerrestauranter i - og hold nu fast - 1 time! Den pågældende park peakede denne dag, og det var tydeligt at alle havde svært ved af følge med det massive menneskepres. Parken besøges hvert år af flere millioner gæster, så det er en park, som om nogen ved hvordan man effektivt får mange mennesker igennem tælle-apparaterne. Men netop denne dag gik flere ting, uforskyldt, galt, hvilket medførte et utilsigtet pres andre steder i parken og deraf følgende stressede medarbejdere som dog efter bedste evne forsøgte at klare situationen. Men selv med en meget professionel og dygtig tilgang skete der fejl, som gik ud over parkens kapacitet. Vogne på forlystelserne blev ikke fyldt op og kørte afsted med flere tomme sæder, den mangelfulde styring af kø-gange skabte forvirring og rutinerne på burgerrestauranten var langtfra optimale.

Og netop dette skal være min pointe og en venlig henstilling til både parker og gæster. For netop dér hvor gæsternes frustration bliver størst er når åbenlys effektivitet tilsidesættes. Når man har stået i kø i 1 time til en rutschebane og kommer frem til perronen og erfarer at vognene sendes halvtomme afsted. Eller når ekspedienten i burger restauranten ikke er uddannet til at håndtere en ny ordre mens han venter på de bestilte nuggets i den forrige ordre.

Omvendt må du som gæst også gerne have bestemt dig for hvilken burger du skal have inden du når frem til ekspedienten, ligesom det også vil gøre køtiden kortere hvis du allerede når du står i kø til rutschebanen har pakket din mobiltelefon og løse mønter ned i din rygsæk, så du ikke først skal gøre det når du når frem til garderobeskabet.

Anyways. Velkommen tilbage fra sommerferie – jeg håber ikke at du har stået ligeså meget i kø som mig :-)