Loops er ikke kun noget med rutschebaner

Jeg var i IKEA i går. Stedet som er elsket og hadet af millioner af mennesker verden rundt. Højborgen for kötbullar og møbler, som kan samles bare man har en umbraco nøgle. Og mit yndlingssted at studere kundestrøm samt hvordan varehusets kunder længst muligt holdes i huset samtidig med at de bruger flest muligt penge.

Jeg besøgte IKEA i Taastrup – og den har sikkert samme opbygning som det IKEA varehus du plejer at handle i. Ind ad svingdøren, op ad rulletrappen, hvilken der kun er én af og som kun kører op. På første sal kan børnene sættes af i legelandet, sådan at forældrene i ro og mag kan fortsætte til varehusets anden etage hvor hele eventyret begynder.

Her ledes du nemlig af et nøje tilrettelagt gangsystem længere og længere ind i varehuset. Bevares - der er smutveje som kan føre dig hurtigere gennem labyrinten, men de er skjult bag hylder og reoler og forekommer ikke naturlige at vælge. Næh, man følger den tilrettelagte sti af lysene pile i gulvet. Fra rum til rum – soveværelse, spisestue, opholdsstue, kontor, køkken, badeværelse, børneværelse, for så til sidst at ende i varehusets restaurant, hvor man ved duften af mad mindes om at turen gennem møbelafdelingerne har gjort dig både sulten og tørstig. Og nu du alligevel er her så koster maden jo heller ikke alverden.

IKEA labyrint
IKEA kan synes som en labyrint at komme igennem.

På førstesalen er turen den samme. En labyrintisk gang igennem alt tilbehøret til dine nyindkøbte møbler. For du skal da lige have en gryde til køkkenet og nye gardiner til soveværelset – og så er der de der luk-let poser til en 10´er… de er da smarte og da du jo ikke kommer i IKEA hver dag, så må du hellere tage nogle ekstra æsker.

I kælderetagen finder du selv dine møbler på de enorme lagerreoler, alle sammen i flade kasser, som nemt kan stables. Hen mod udgangskasserne, møder du duften af friskbagte kanelsnegle, som kan købes til IKEA priser lige på den anden side.

Det jeg holder af ved IKEA er at de er så ærlige omkring det de gør. De lægger ikke skjul på at de ved, og udnytter, at mennesket er et flokdyr som følger strømmen og lader sig friste af gode tilbud. Når sandheden skal frem så gør samme metodik sig gældende i en masse andre sammenhænge- men uden at vi lægger mærke til det. Tag de store indkøbscentre – Fields, City2, Fisketorvet, Kolding Storcenter, Aalborg Storcenter osv. Langt de fleste tilrettelagt efter en model hvor du, uden at tænke over det, går rundt og rundt og rundt. Det kaldes et loop, og med mindre du selv på et tidspunkt vælger at bryde ud af loopet, så vil du fortsætte med at gå forbi de samme butikker igen og igen og igen.

I forlystelsesindustrien handler det også om at beholde gæsterne så længe som muligt, og præcis som IKEA og storcentrene er de anlagt på en måde hvor, det at forlade parken, gøres til et aktivt bevidst valg. Tænk på din seneste tur i LEGOLAND eller Tivoli. Hvad vej gik du? Den vej du plejer? Tænkte du over hvor du gik hen eller lod du dig bare føre naturligt ”med strømmen”? Stod du nogensinde overfor en udgang, hvor du bevidst skulle vælge at blive i parken?

I moderne forlystelsesparker arbejder man med 4 modeller: Loop formatet, dobbelt loop-formatet, Urban Fabric formatet og endelig det nok mest kendte hub and spoke format.

DjursSommerland_GoogleEarth
Djurs Sommerland set med Google Earth viser et helt tydeligt billede af parkens store loop!

Djurs Sommerland er et godt eksempel på det klassiske loop format. Fra indgangen bevæger du dig i en ”korridor” op til et fordelingspunkt hvor du kan vælge at gå, praktisk talt, til højre eller til venstre. Herpå følger du en rute fra det ene tematiserede område til det næste inden du efter nogle timer havner tilbage ved dit udgangspunkt, hvor du, medmindre du bevidst vælger at gå mod udgangen, naturligt føres rundt i loopet på ny. Og bemærk i øvrigt også! Hvis du, som de fleste gæster gør, går højre om, og starter med pirat- eller bondegårdsland, så passer det tidsmæssigt med at du begynder at blive sulten, når du når om til de store restauranter ved vandlandet og i Westernområdet.

Tivoli er en gammel have, anlagt i romantisk engelsk stil og uden hensyn til moderne gæsteflows og loops. I Tivoli kan du krydse tværs over, gå langs zig-zag-alléen, krydse over Plænen og gå rundt langs søen og ned i Parterrehaven. Haven har udviklet sig organisk. Man kan i princippet godt indplacere nogle loops i grundplanen, men som udgangspunkt følger Tivoli ”urban fabric” modellen, hvor man af en korridor ledes ind til et fordelingspunkt, hvor man så i virkeligheden, naturligt, kan gå i alle retninger. Samme, lidt tilfældige model finder vi i både Bonbonland, og også steder i LEGOLAND®, om end LEGOLAND® i de senere års udvikling er blevet bedre til at skabe et kontrolleret flow i parken.

Dobbelt loop formatet finder vi ikke i Danmark, men de der har været i Disney´s EPCOT i Orlando, USA, kan måske genkende modellen, hvor du fra indgangen gennem en korridor bevæger dig ind i første loop, i og omkring Spaceship Earth (det hedder den store ”kugle” som kendetegner parken), Testtrack og de forskellige naturvidenskabelige pavilloner. Andet, og i øvrigt enorme, loop findes i parkens World Showcase som går rundt om den store centrale sø.

Kort over Disneys Magic Kingdom
Kortet over Magic Kingdom i Walt Disney World viser med stor tydelighed parkens hub & spoke layout.

Når jeg skriver at den nok bedst kendte model er Hub and Spoke formatet, skyldes det både populariteten og besøgstallet i de parker som baserer sig på denne. Disneyland. Modellen ligner i virkligheden loop formatet meget. Fra indgangen føres du ad en korridor (Main Street USA) til en central hub (pladsen foran prinsesseslottet) og herfra kan du så bevæge dig rundt i et loop – fra land til land. Forskellen er imidlertid at de enkelte lande, i modsætning til loopformatet bindes sammen af hub´en, som en stjerne, og at de enkelte lande hver især er designet til at være omtrent lige store og kan rumme nogenlunde samme antal mennesker.

Som i IKEA eller i storcentrene er parkernes loop tilrettelagt for at føre gæsten forbi alle parkens attraktioner, og disse er så igen fordelt efter et mønster hvor vilde forlystelser mixes med mindre krævende forlystelser, således at gæsterne ikke konstant udfordres ad adrenalinkrævende rutschebaner, hvilket ville gøre dem dårlige og dermed forkorte besøget.

Loopsne bidrager også til at skabe stemninger, opbygge forventninger, og konstant holde gæsterne underholdt, ligesom de selvfølgelig, over dagen, spreder gæsterne ud så der opstår et nogenlunde ensartet pres på alle områder af parken.

Og så er der pengene. Som sagt er det ikke tilfældigt at de store spisesteder ligger i slutningen af Djurs Sommerlands loop. Og det er ikke tilfældigt at LEGOLAND har placeret frugtudsalg lige indenfor indgangen og den største butik på vejen ud. Og tag ikke fejl af den lille venlige mus i Disneyland. Mickey og hans venner er nemlig helt klar over at vi ”holder til højre” og derfor er Main Street så smart opbygget at vi når vi går ind i parken om morgenen har caféer og kaffeudsalg til højre på gaden, men at de store souvenirbutikker ligger til højre for os, når vi forlader parken.

Vi tænker ikke over det i det daglige. Hverken når vi går i IKEA eller i Tivoli. Men hvad enten vi bryder os om det eller ej, så handler vi ubevidst på butikslayout, vareeksponeringer og en masse andre valg som bliver truffet for os. Men prøv, bare for sjov, næste gang du besøger din lokale forlystelsespark, så prøv at gå den modsatte vej end hvad du plejer. Det er en sjov ny måde at få en ny oplevelse på!