Magiske tanker!

I mandags blev jeg stillet overfor en af de på en gang sjoveste og samtidig sværeste udfordringer man i oplevelsesindustrien kan blive stillet overfor. ”Hvordan får vi tilført magi til dette her koncept?”

Opgaven var for så vidt defineret på forhånd. Vi kendte rammerne, kunden og vores muligheder for at eksekvere – men bag rammerne lå en grundlæggende traditionel og kedelig oplevelse, som lige manglede det sidste. Lidt tryllestøv om du vil. Det sidste, der lige kan gøre at børnene, som skal opleve denne attraktion, vil gå derfra med et minde for livet.

Jeg kan af gode grunde ikke gå i deltaljer, ligesom jeg heller ikke på nuværende tidspunkt kan afsløre hvilket koncept jeg kom op med. Men jeg kan derimod fortælle om nogle af de reflektioner jeg havde i forbindelse med opgaven.

For hvad er magi egentlig? Hvornår opstår magien og hvornår ved man at man er lykkedes med at skabe den?

Magi - Andreas og Askepot
Der opstod et magisk øjeblik da min søn, Andreas, på sin 3-års fødselsdag sneg sig til at kindkysse Askepot. Trods sin unge alder da han kyssede hende, husker han det stadig!

Slår man magi op på Wikipedia står der at ”Magi er troen på overnaturlige kræfter som kan udnyttes ved hjælp af ritualer, symboler, handlinger, fagter og sprog.” Man kan vælge at tro på det overnaturlige eller ej. Jeg er selv tilhænger af naturvidenskabens- og fysikkens love, så for mig findes det overnaturlige ikke. Jeg er af den opfattelse at de overnaturlige kræfter – magien – findes i os selv. Det er os selv som, med den rette påvirkning, skaber magien.

Tryllekunstneren skaber magi. Han kan save damer over, få mennesker til at flyve og trylle en kanin op af en tom hat. Jeg tror ikke jeg overrasker nogen når jeg afslører at det er snyd hvad han gør. Han kán ikke trylle, men har øvet sig på at mestre de rekvisitter han har, så det for os, som ikke kender rekvisitternes optiske hemmeligheder, ser ud som om han faktisk tryller. Og læg så mærke til. Magien sker ikke på scenen. Den sker inde i os selv – for inderst inde véd vi jo godt at tryllekunstneren bedrager vores logiske dømmekraft, og netop deraf opstår wow-effekten – magien. Resultatet af den sammenblandede følelse af at være imponeret, forundret og snydt. Kendsgerningen af at tryllekunstneren rent faktisk formår at omgå vores logiske sans og tilsyneladende omgå naturens og fysikkens love.

Et andet eksempel på magi som vi vist også alle kender til. Forelskelse. Følelsen i kroppen når du ser den pige eller den mand du har forelsket dig i. Sommerfuglene i maven, kuldegysningerne når hun tager dig i hånden eller tilfredsheden når jeres læber mødes i et kys. Er det magi? Ja – det synes jeg i hvert fald. Er det overnaturlige kræfter som spiller ind? Ikke i min verden.

Og magien findes overalt omkring os – vi oplever den dagligt! Lyden af barnelatter, duften af nyslået græs, fuglefløjt i skoven, et glas iskold hvidvin på en varm sommerdag, lysene på juletræet, duften af friskbrygget kaffe om morgen, en sød sms fra din partner.

Vi kender det alle sammen. Smagen af jordbær som fremkalder minder fra de ubekymrede barndomsdage hjemme i mormors have. Eller den der helt særlige duft som minder dig om forrige års sommerferie med familien. Lyd, lys, duft, smag – sanseindtryk som får trykket på nogle af de helt specielle knapper til vores følelser og minder. Og det er lige præcis dér magien kan opstå!

For det handler om, med de virkemidler vi nu har, at ramme vores følelser. At sætte en reaktion i gang i vores hjerne og vores krop. Behag, ubehag, frygt, glæde, sorg, latter, kampgejst, velvære, nysgerrighed. En restaurant kan sammensætte en menu som skaber tilfredshed, velvære og nysgerrighed. Et spøgelseshus kan give os frygt og ubehag og i til fodboldkampen får du kampgejst og glæde når du, sammen med tusind andre fans, står og hepper på dit hold.

Diagon Alley
I Diagon Alley i Wizarding World of Harry Potter i Universal Orlando (Orlando) kan gæsterne opleve magien i bogstaveligste forstand når de med interaktive tryllestave kan udføre tryllerier overalt i området.

Virkemidlerne til at fremkalde følelserne kan bruges mere eller mindre aktivt. Oplevelsesindustrien er, i sagens natur, selvfølgelig meget bevidste om dem og bruger dem i større eller mindre grad. Disney er vel det bedste eksempel og har nærmest taget patent på ordet Magi. Og der skal ikke herske tvivl om at de, fra tid til anden, også skaber nogle magiske øjeblikke som er svære at overgå. Som f.eks. når Mickey Mouse kender dit navn eller når en ”levende” drage flyver rundt på nattehimlen og spyer ild.

Hvad Disney gør når de får en ”levende” drage til at flyve over nattehimlen er i virkeligheden det samme som tryllekunstneren gør når han kører en stor ring rundt om den svævende dame. Og når Mickey på magisk vis kender dit navn er det med en sofistikeret anvendelse af teknologi at logikken tilsidesættes og wow-effekten opstår. Præcis som tryllekunstnerens, måske lidt mere simple, rekvisitter.

Vi kan alle skabe magi – værktøjerne er for så vidt de samme hvad enten det er Disney eller dig selv som anvender dem. Det, det handler om, er at ramme plet. Både på tid, stemning og effekt. At ramme dén specifikke følelse som begejstrer din gæst. Og tro mig. Rammer du plet og skaber det magiske øjeblik – så vil din attraktion eller dit produkt aldrig blive glemt. Det vil være et minde til tid og evighed i din gæsts hukommelse.