Nørd eller ildsjæl – you name it!

Jeg har altid været fascineret af folk med talenter. I mine tidligere skoleår kunne jeg sidde i det ene frikvarter efter det andet og se hvordan min klassekammerat, Mikkel, tegnede fantastiske tegninger. I fjernsynet elskede jeg at se Kvit eller Dobbelt (ja, så gammel er jeg), og så var der Andy fra svømmeklubben som, udover at være god til at svømme, var særdeles velorienteret i musikkens verden. I gymnasiet blev jeg af Donaldisten, Frank, ofte taget med ind i Andebys verden, og Jesper lærte mig alt hvad jeg ikke vidste om Star Wars universet og computere.

Fælles for Mikkel, Andy, Frank og Jesper var at de var nørder. Og for Mikkel og Jesper medførte det i lighed at de havde omgivelsernes afstandstagende fordomme tæt inde på livet. Mikkel var sågar frejnet, rødhåret og sagde mærkelige lyde når han tegnede, så han blev desværre også et alt for let mobbeoffer. Frank var sjov og vandt omgivelsernes kærlighed på sin runde person og enkle humor, mens Andy bare var sej fordi han havde klubbens største ghettoblaster.

Ung Bill Gates; 1985
Grundlæggeren af Microsoft, Bill Gates, er vel et af de bedste eksempler på hvorvidt man som nørd kan drive sin forretning. ©RICH FRISHMAN

Jeg har altid selv været nørd, men selvom jeg i mange år har vidst at Tusindårsfalken i Star Wars er en Corellian Transport YT-1300, er jeg altid gået stille med dørene. Om end jeg var nørd, og at mine omgivelser nok aldrig har været i tvivl, så turde jeg ikke stå ved det. Faktisk skal vi helt frem til mit voksne liv og min opstart af forlystelses-enthusiast communitiet ’Themeparkdenmark’ før jeg egentlig turde stå ved min helt særlige passion for forlystelsesparker.

Under henvisning til min viden om parkerne sagde min tidligere Tivoli-kollega, Sandra, engang: ”Nørd eller ildsjæl – you name it!” – en sætning som jeg, som en slags undskyldning for mit nørderi, flittigt har brugt siden. For der er ikke tvivl. Jeg ér nørd og jeg er faktisk stolt af det. For det er ikke skidt at være nørd, og jeg vil faktisk vove den påstand at de fleste af os er nørder. På hver vores måde og i hver vores sværhedsgrad. Nogle går op i kaffe, nogle i vin. Nogle samler på øl-oplukkere og nogle har en indsigt i tv-serien Beverly Hills 90210 som rækker ud over blot at vide hvem Brandon og Dylan er.

Det handler om passion. At kunne finde begejstring ved et emne. At gå ind for en sag. At dygtiggøre sig. Jeg selv dyrker min passion ved at besøge attraktioner i hele verden. Jeg bruger timer på internettet på at google, læse artikler og følge med i internationale communities, og jeg køber og læser bøger om emnet.

Forlystelses litteratur
Et lille udpluk af min samling af branchespecifik litteratur og undervisningsmateriale. Emnerne spænder over alt fra ledelse og service til imageneering og oplevelsesudvikling.

Som person sætter jeg er ære i at sætte mig grundigt ind i mit arbejde. Da jeg i sin tid blev ansat i Tivoli, med opgaven at skulle øge salget af billetter og årskort på hjemmesiden var jeg tæt på at være årsag til et hjerteanfald hos min tidligere chef, Torben, da jeg meddelte at jeg en dag gerne ville ned og sidde i et af Havens billethuse. Mine kolleger skelede også underligt til mig da jeg en dag valgte at blive på arbejdet for at ’gå føl’ med dagens vagthavende parkchef.  Men for mig var det naturligt. Det var afgørende for mig at vide hvordan Tivoli fungerede, hvordan billetsalget i Haven skete og hvordan gæsterne oplevede parken. Jeg skal ikke kunne sige om det har haft betydning for resultatet, men i min tid i Tivoli lykkedes det mig i hvert fald at øge online-omsætningen med 165%.

For, som virksomhed eller medarbejder, at få succes, finder jeg det afgørende at man interesserer sig for sin kunde. Man må forstå kundens forretning, organisation, kultur, historie, produkt mv. for at kunne yde det optimale salg eller den bedste rådgivning. I min verden bør det være en selvfølge, men jeg véd desværre også at det ikke altid forholder sig sådan. Jeg har flere gange stået i situationen hvor jeg har tænkt ”du har leveret et produkt til kunden, men aldrig besøgt kundens virksomhed – og nu beklager du dig over at kunden ikke længere vil handle med dig?” Bevares – jeg ved godt at det, i den virkelige verden, måske ikke altid er muligt, men vi kan i det mindste forsøge og gøre vores bedste. Og min erfaring siger mig at det ikke er så svært. Det er et spørgsmål om vilje og indstilling og et spørgsmål om at finde passionen og interessen. Og her kan den indre nørd hjælpe – for det er faktisk hvad det handler om. At blive en nørd til sit arbejde og en nørd til sine kunder.

Og det er faktisk sjovt – for du vil finde ud af at du lærer helt enormt meget. Vidste du f.eks. at der altid er 21 takker på en øl-kapsel? Eller at den fem-tårnede Vor Frue Kirke i Kalundborg, med sin specielle og særegne udformning regnes for at være Danmarks vigtigste bidrag til europæisk middelalderarkitektur? Ligegyldig information? Måske – men ikke for mig, for jeg er nørd og jeg sætter en ære i at interessere mig for mine kunder. Også selvom de måske ikke altid er forlystelsesparker.