Nyttige nærværende nyhedsbreve

Som resten af Danmark har jeg lige siddet i kø på SKATs hjemmeside for at finde ud af om jeg skulle have bøf og bearnaise eller pasta og ketchup til aftensmad. Det blev til pasta…

Nyhedsbrev fra SpiesMens jeg sidder og venter tikker en mail fra Spies ind i min indbakke. ”Det er Søren danse mig god timing…” tænker jeg! At sende et nyhedsbrev og friste med gode rejsetilbud lige netop den dag hvor en god portion af danskerne får besked om at de får deres ikke-indberettede befordringsfradrag udbetalt. Men begejstringen er kort, for straks går jeg i gang med at undersøge hvilke dage Spies normalt sender mig deres nyhedsbreve – onsdag og lørdag, og pludselig er genialiteten forduftet.

Timing, frekvens, relevans og individualisering er nogle af nøgleordene når vi taler markedsføring gennem nyhedsbreve og der er ingen tvivl om at mediet trods konkurrence fra sociale kanaler stadig har et enormt potentiale. Det er imidlertid ikke ”bare lige” at sende et nyhedsbrev. For indholdet skal være relevant og give værdi for modtageren og skal du opnå rigtig høje klikrater skal brevet også sendes på det rigtige tidspunkt.
Jeg har selv arbejdet målrettet med nyhedsbreve gennem en årrække og har i lighed rådgivet en lang række virksomheder i turismen om hvordan de opnår den størst mulige effekt med deres nyhedsbreve. Der findes adskillige do´s and don´ts, men overordnet set vil jeg pege på tre vigtige regler:

Relevans

Først og fremmest skal du indse at du lever af dine kunder. Det er dem der køber dine produkter og betaler din løn. Derfor er det også afgørende for din succes med udsendelse af nyhedsbreve at du udsender dem på dine kunders præmisser. Er indholdet ikke relevant går der ikke lang tid før kunden framelder sig nyhedsbrevet og så er det ufattelig svært at få ham/hende til at tilmelde sig det igen. Segmentering og individualisering er to baner du skal tænke i. Timing og frekvens er to andre og endelig skal du altid gøre dig umage for at give kunden et klart og kortfattet budskab.

Vi bliver dagligt bombarderet med kommercielle budskaber. Nogle lægger vi i højere grad mærke til end andre. Reklamen for Cult på S-togs perronen er perifær og fanger kun vores opmærksomhed hvis det er direkte relevant for os. Reklamerne på Facebook rammer i vores personlige sfære og får derfor mere opmærksomhed, om end vi kun klikker på netop de budskaber vi finder mest relevante. Et nyhedsbrev i vores personlige indbakke rammer intim sfæren, på lige fod med mails fra familie og venner, bekræftelsesmailen på sommerferien fra Spies eller den vigtige meddelelse fra SKAT. Netop derfor er tolerancen overfor ligegyldige budskaber, alenlange produktbeskrivelser osv. lav, ligesom vi heller ikke synes det er sjovt at blive vækket af telefonens ”PLING” kl. 2 om natten hvor dit mailprogram udsender mailen.

Mobil

En anden afgørende ting at huske på er at verden i dag er mobil. Mange nyhedsbreve åbnes og læses i dag på smartphones og tablets – platforme som til stadighed vokser. Det er derfor helt afgørende at både dine nyhedsbreve og din hjemmeside er optimeret til visning på disse enheder, for i dag er det de færreste som vil gøre sig ulejligheden med at zoome ind på indholdet. De fleste lukker og sletter blot nyhedsbrevet. Skønne spildte kræfter.

Som sagt er det vigtigt at såvel nyhedsbrev som hjemmeside er optimeret til visning på mobile enheder. I den forbindelse er det i lighed vigtigt at du ikke glemmer nyhedsbrevets samspil med andre digitale kanaler; Facebook, LinkedIn, Twitter mv. Indhold kan sagtens, versioneret, gå igen på øvrige kanaler, men vigtigst er det dog at sørge for at nyhedsbrevets indhold kan deles på sociale medier, at de sociale medier bakker op og henleder kunderne til at tilmelde sig nyhedsbrevet og at dine kunder, når de besøger din hjemmeside i lighed opfordres til tilmelding.

Pas på dine data og brug dem aktivt

Nyhedsbrev fra LalandiaDine kunder er dit eksistensgrundlag. Uden dem har du ingen forretning. Når de tilmelder sig dit nyhedsbrev udviser de både interesse og loyalitet for din forretning. De indtaster personlige oplysninger i dit system, og hver eneste gang de åbner, læser og klikker i dit nyhedsbrev efterlader de spor om adfærd, interesser og måske købsmønstre. Dine data om dine kunder er uendelig vigtige og skal behandles med største respekt. Jeg har set eksempler på mailadresser som har været opsamlet, men ikke måtte bruges pga. manglende tilladelse til at sende tilbud. Jeg har set eksempler på tusindvis af mailadresser, som er gået tabt, i en såkaldt data-vask og privat oplever jeg selv i øjeblikket at Lalandia, givetvis efter en datavask, er begyndt at sende mig nyhedsbreve på norsk.

Data kan også bruges til at optimere din kommunikation. Hvis du véd hvilke budskaber dine kunder læser om og klikker på kan du i langt højere grad segmentere og individualisere dine nyhedsbreve. Du kan splitteste dine budskaber og produkter for dermed at opnå en endnu større effekt og åbner dine kunder ikke dine nyhedsbreve kan du gøre som Deezer f.eks. gjorde til mig – i en ny mail at anerkende at det er svært at nå at følge med til at åbne alle mails, og i mailen forsøge at få mig til at hjælpe DEM med skabe mere relevant indhold til MIG.

Nyhedsbrev fra DeezerOg lad nu være at gå i panik over de mange muligheder som brug af data giver – for brug af data giver nemlig også i højere grad mulighed for at bruge mailsystemernes automatiseringsfunktioner. Tag mailen fra Deezer. Den er ikke blevet udsendt fordi en medarbejder har siddet og gransket mine data og observeret at jeg ikke åbner deres mails. Den er udsendt fordi mailsystemet er programmeret til at udsende en sådan mail når et antal udsendte mails til en given modtager ikke er blevet åbnet. På samme vis kan du arbejde med automatiseringer. F.eks. når en kunde forlader en fuld ”indkøbskurv” i din butik, men af en eller anden grund ikke køber varerne. Det kunne også være en venlig hilsen på kundens fødselsdag med et særlig godt tilbud - ja, mulighederne er mange…

Nyhedsbreve kan være sælgende samt lead- og loyalitetsskabende. Det kan være ovenud effektfuldt at arbejde målrettet og dedikeret med nyhedsbreve, og potentialet er enormt. En analyse lavet i 2012 af analysehuset Userneeds og webbureauet Dwarf viste at nyhedsbreve, dengang, stod direkte bag et salg på godt 7 milliarder kroner i Danmark. Jeg har selv set eksempler på hvordan forretningers omsætninger er vækstet med flere hundrede procent pga. en målrettet indsats med nyhedsbreve, så der er al mulig grund til at gå i gang med arbejdet, for gør du det rigtigt er de en direkte kilde til vækst for din virksomhed.

God arbejdslyst!