Oplevelsen ved at klippe en pizza

I går fik jeg pizza til frokost. Men i stedet for at få kniv og gaffel udleveret, så fik jeg en saks. Og så kunne jeg ellers gå i gang med at klippe min pizza i mundrette bidder.

Restauranten er en Marché kæde-restaurant ejet af schweiziske Mövenpick. Så der er langt fra tale om en enestående oplevelse. Restauranten, som jeg besøgte, var placeret i McArthurGlen Oulet shoppingcentret i Neumünster – ca. midt imellem Flensburg og Hamburg.

At restauranten var placeret i netop et shoppingcenter underbygger én af de tendenser retailindustrien i øjeblikket oplever.  Salget i de fysiske butikker er udfordret af handelen på internettet. Især tøjbutikker er hårdt udfordret i kampen mod ASOS, Zalando og Stylepit, men senest har også elektronikklenodiet, FONA måttet se sig slået.

Centrene reagerer prompte. Nye oplevelsestyper rykker ind. Noget man ikke kan få hjemme foran computerskærmen i dagligstuen. Stærke kaffe-koncepter som Baresso og Starbucks finder i stor stil vej til centrene, men også nye restaurations- og spisekoncepter flytter ind. Som f.eks. på det store torv i Lyngby Storcenter hvor man nu kan sætte tænderne i en burger fra Burger Joint, højtbelagt og nyfortolket smørrebrød fra Hallernes Smørrebrød og stenalderkost fra Palæo.

Madmekkka i Lyngby Storcenter
I Lyngby Storcenters nye madmekka på centrets store torv kan tilbydes en kulinarisk oplevelse for enhver smag. Foto: Bittebitte

Jeg har arbejdet i oplevelsesindustrien i mere end 10 år. Jeg blogger om oplevelser, jeg studerer oplevelser. Så det kan ikke overraske at jeg hilser nye oplevelser i landets centre velkommen. Og det er en nødvendighed, for kun med oplevelser kan centrene tiltrække kunder – og få dem til at blive i centret i længere tid.

Men en af de ting som slår mig er forskellen på de danske og de udenlandske centre. I udlandet ser man ofte attraktioner, som forlystelser, akvarier og spillehaller integreret i centrene. Men af en eller anden grund er det ikke så udpræget i Danmark. Jeg har ved et møde udtrykt min forundring overfor én af de centrale personer hos en stor dansk administrator af indkøbscentre – og her også fået en rigtig fin forklaring; at hverken den danske kultur eller det danske klima fordrer den slags oplevelser. Det giver god mening, men kigger jeg rundt dels i centrene og dels i lande vi langt hen ad vejen kan sammenligne os med, så synes jeg alligevel, igen og igen, at finde eksempler som udfordrer forklaringen.

KidZania
KidZania er en stor indendørs by i miniformat. Her kan børn blive politibetjente, brandmænd, læger og mekanikere og for de penge de tjener på deres jobs købe ind i de butikker hvor andre børn ekspederer.

Vi vil jo gerne have oplevelser når vi besøger centrene. I flere centre har man integreret biografer, i Rødovre Centrum finder vi et ”dansende” springvand og i Frederiksberg Centret har de haft enorm succes med at indrette deres ammerum i en lækker loungestemning. I London har en Kidzania fundet vej til indkøbscentret Westfield og i umiddelbar nærhed til Potsdamer Platz Arkaden i Berlin finder man både Sony Centret og LEGOLAND Discovery Centre…

Jeg vil fastholde at også danskerne er klar til oplevelser der rækker ud over, hvad vi kan putte i munden. Vi vil gerne begejstres og betages og vi vil gerne opleve noget nyt. Dermed ikke sagt at vi skal have Kidzania til Danmark eller at City 2 i bedste Mall of America stil skal bygge en hel forlystelsespark midt i centret. Mindre kan gøre det.  Små interaktive oplevelser. Laserlabyrinter, radiobiler, pariserhjul, akvarier, terrarier. Noget der er lidt mere permanent end en omrejsende dinosaurusudstilling, stort nok til at fastholde centrets gæster i længere tid, men samtidig ikke så stort at det konkurrerer med BonBon Land og Den Blå Planet.

Pirates Paradise
I Odysseum i Montpellier, Frankrig, kan man på restauranten Pirates Paradise, tage på et ægte sørøvertogt og få en madoplevelse ud over det sædvanlige.

Og når det så kommer til spiseoplevelser så tror jeg også at der er potentiale i at tænke i nye oplevelser. Palæo og Burger Joint er rigtig fint. Men hvorfor kan vi i Danmark ikke spise til tordenskrald og elefantbrøl i Rainforest Café, blandt plyndrende pirater i en dansk version af Pirates Paradise, eller bare få lov at klippe vores Pizza i Marché by Mövenpick.

Uanset om det bliver i Danmark eller i Tyskland, så vil jeg ihvertfald glæde mig til igen at skulle klippe min pizza!

Ps. Måske Jensens Bøfhus iøvrigt skulle kigge lidt på at tilføre oplevelser som et led i deres kamp for overlevelse. Bare en tanke ...