Velkommen til oplevelsernes tid

Finanskrisen har ændret mange ting i vores samfund. Bankerne er blevet mere påpasselige med at låne penge ud. Skal du købe en sofa må du vente 2 måneder på at få den leveret, for det er for dyrt og for usikkert for Idémøbler at have den på lager, og efter vi har oplevet hvor hurtigt vores bundsolide rigdom i husets friværdi kunne forsvinde, har vi, som forbrugere også ændret vores prioriteter og adfærd. Bilsalget har længe været tynget af vores distancering fra investering i materielle goder, og ud af det, er smarte privatleasing-aftaler opstået ligesom gadebilledet er blevet fyldt ud med UP´s, Citigo´s og C1´ere.

Det er tiderne…

Samtidig med et ændret forbrugsmønster oplever vi, i lighed, en tårnhøj skilsmisseprocent. I dagens Danmark bor 1,1 millioner mennesker alene. Og ’tid’ er et langt stykke af vejen en udslagsgivende årsag til dette fænomen. Vi arbejder både mere og hårdere og når arbejde, børnehentning, forældremøder, skole-hjem-samtaler, madlavning, lektielæsning og sportsaktiviteter er oversået har de danske børnefamilier kun ganske få timer tilbage til hinanden.

Claus Holm
Kokken Claus Holm er med sin uhøjtidelige tilgang til madlavning blevet et symbol på hvordan selv travle børnefamilier kan få tid og lyst til at lave nem, lækker og god mad. Pressefoto.

Når vores fritid er knap bliver vores fokus på at få mest muligt ud af denne også større. Vi er begyndt at gå op i kvalitet. Ikke så meget i materielle goder, men i lækker mad, oplevelser, selvrealisering og premium produkter. Masterchef på TV3 fylder to timer på sendefladen hver eneste dag, og Holm og Mayer er den moderne tids ypperstepræster. Vi køber Bilkas budget basisvarer, men supplerer med økologiske grøntsager, specialøl og lækker chokolade fra Summerbird.

Fitnesscentrene og sportsforretningerne har gyldne tider. For oven i vores behov for selvforkælelse følger også vores personlige mål om, at gennemføre et maratonløb eller en halv ironman – og vil konen derhjemme ikke acceptere at det er det jeg vil – jamen så må vi jo gå hver for sig. Vi ser jo alligevel knap nok hinanden! Der er ikke noget der skal stå i vejen for vores personlige drømme. Det hårde arbejde og den stressede hverdag gør os egoistiske og det er uendeligt svært at rumme andres behov, når vi knap nok har tid til vores egne.

Oplevelser er blevet trendy

Med selvrealiseringen og jagten på kvalitetstid følger også oplevelser. I rejsebranchen ses et voksende marked for specialrejser og i dag findes rejsebureauer som specialiserer sig i marathon-rejser, strikkerejser og pilgrimsrejser. Vi hører vores venner fortælle om hvordan de har opnået ro og selvindsigt ved at gå på Caminoen. Vi drømmer selv om det, og vi drømmer ikke alene, for mere end 40.000 mennesker gæster årligt de europæiske klostre.

Oplevelsesgavekort
Oplevelsesgavekortets popularitet er stigende og salget er siden 2008 fordoblet.
Oplevelsesgavekortet er et andet godt eksempel. Vi kan købe dem overalt. I Bilka og i Netto og i alle landets Brugser. Skal vi hjem til middag hos vores venner er buketten til værtinden udskiftet med et gavekort med to biografbilletter, popcorn og cola. Antallet af solgte gavekort boomer og langt størstedelen af danskerne synes også at det er en god gave at få.

Oplevelser er blevet et centralt element i vores bevidsthed. Hvad enten det er oplevelsen af, med succes og efter Claus Mayers anvisninger, at montere en balsamico glace hjemme i køkkenet, eller oplevelsen af at tilbringe to timer i biografens mørke sammen med Leonardo di Caprio eller Brie Larson.

I forlystelsesindustrien er investering i oplevelser ikke nyt. Det anses som en naturligt tilbagevendende ting. Hvilken ny forlystelses skal vi have i år? Hvilken ny oplevelse? Men også i forlystelsesindustrien er billedet ændret. Tag f.eks. Tivoli. Her har man igennem flere år ikke investeret i forlystelser – men i koncerter, musicalopsætninger, balletskole og restaurantkoncepter. Det har givet pote og Haven har rekordmange besøgende. Fårup Sommerland åbner i år et firstjernet hotel midt i parken og oplever allerede nu en enorm efterspørgsel fra nær og fjern. Ikke for at sige at investering i forlystelser – i netop forlystelsesparkerne – ikke har betydning. Men måske blot en observation man kan reflektere lidt over. For mig at se handler det nemlig om, at en investering i den samlede oplevelse kan have ligeså stor, eller måske endda større effekt, end investeringen i en egentlig forlystelse.

Skildpadden i BonBon-Land
BonBon-Land investerer igen i 2016 i en forbedring af helhedsoplevelsen.
BonBon-Land kan måske vise sig at blive beviset på denne påstand. Parken i Holme-Olstrup har igennem flere år, ikke præsenteret forlystelsesnyheder. Fokus har i stedet været på gæsternes oplevelse. Det samlede helhedsindtryk. Det er ingen hemmelighed at BonBon-Land i flere år har fået massiv kritik for at være nedslidt, træt og en dårlig oplevelse. Men denne udvikling er vendt og når BonBon-Land åbner til april vil oplevelsen være ændret til det bedre. Parken vil fremstå nymalet, træer og buske vil være beskåret, blomster vil være plantet, kaffen vil være fra Nespresso og selv burgerne har fået et nøk opad på kvaliteten. Den samlede oplevelse har været i fokus – og parken er nu et sted hvor vi, med tryghed, kan lægge nogle timer af vores sparsomme fritid.

Nye aktører

Geranium
Michelin-restauranterne har fundet deres niche i oplevelsesindustrien ved deres innoverende og kreative tilgang til madoplevelsen. Foto: Very Good Food.
For nyligt læste jeg blogindlægget ”Loops og Løvebrøl” på Heidesigns blog, og Heidi som står bag bloggen har fat i noget vigtigt når vi taler oplevelser. Blog-indlægget handler om to specifikke tematiserede restaurant-oplevelser på hhv. Rainforest Café i Disneyland Paris og Food-Loop i Europa Park. Det er altid en oplevelse at gå på restaurant, men også her er der behov for at tilføre noget ekstra. Hos Halifax sammensætter du din egen burger, MASH fortæller historien om forskellen på bøffens mørhed afhængig af kødets oprindelse og besøger du den trestjernede michelin-restaurant Geranium må du berede dig på at få serveret krystalliseret timian, røget fløde og vilde blomster.

Min påstand vil være at det ikke længere er nok at åbne en restaurant, som sælger frikadeller og hakkebøffer. Ligesom du heller ikke bare kan smække et pariserhjul og en karrussel op på en mark og kalde det en forlystelsespark. Din oplevelse skal have et twist. Kan du kun lave hakkebøffer må du enten tematisere din restaurant som en cowboyranch og kalde dem for cowboybøffer, eller også må du byde på verdens bedste hakkebøffer og lave 20 forskellige variationer af både bøf og tilbehør.

Landets butikscentre investerer også i oplevelser. Tøjbutikker, elektronikbutikker mv. presses konstant af e-handelen. Bare se på Fona, som for nyligt var tæt på en konkurs. Butikkerne er blevet til showrooms for internettet og derfor er det også i retail-industrien nødvendigt at tænke nyt. Centrene gør det ved at tilføre oplevelser og skabe rum. Til april åbner Lyngby Storcenter, med inspiration fra Torvehallerne i København, et helt nyt mad-torv med unikke spiseoplevelser. Og det er bare starten. Over de næste år kommer vi til at se en sand opblomstring af oplevelser af forskellig art i landets centre. Begrebet kaldes Retailtainment og blomstrer i alle mulige afskygninger op overalt i verden.

McArthurGlen
Vi skal ikke mere end 45 minutter syd for grænsen til McArthurGlens Designer Outlet i Neumünster, for at få se, hvordan shopping og oplevelser tilsammen kan skabe en turistattraktion.
Foto: Designer Outlet Neumünster
Herhjemme oplever du Retailtainment ved Puff´s legeland i Rødovre Centrum eller den store skøjtebane til jul i City 2. I London åbnede for få måneder siden et helt nyt Kidzania - en slags minisamfund for børn i 4-14 års alderen, hvor de hos Renault kan lære, hvordan en bilmotor virker, hos British Airways kan lære at styre en flyvemaskine og hos H&M kan lære om genbrug af tøj i modeindustrien. I Dubai Mall kan du, foruden et af verdens største akvarier, opleve SEGA Republic – et 7000 m2 stort indendørs high-tech forlystelsesområde med 14 interaktive attraktioner og 170 spil.

Nogen siger at vi ikke kommer til at opleve indendørs forlystelsesattraktioner på samme måde i Danmark og taler vi om specifikke attraktioner som Kidzania er jeg enig. Men oplevelser i generel forstand vil vi se meget mere til. Hvad enten det er en tematiseret spiseoplevelse, digitale prøverum, halloween horror-labyrinter eller virtual reality forlystelsesparker. Udviklingen er allerede begyndt, så det er bare et spørgsmål om tid. Jeg vil i hvert fald glæde mig til fremtidens oplevelser og står selvfølgelig altid klar til en dialog om hvordan din virksomhed kan arbejde med oplevelser.